Isnin, Disember 07, 2009

Tauliah!

Bismillah...

Kuliah mingguan saya di Masjid As-Salam Kg. Contoh Petagas semalam sedikit riuh seketika disebabkan respon yang diberikan oleh jamaah apabila saya menyentuh bab TAULIAH.

Maklumlah bab TAULIAH mengajar agama ni telah meletus seluruh Malaysia gara - gara penangkapan Mantan Mufti Perlis Dr. Asri.

Cumanya dalam respon para jamaah semalam saya tertarik seorang jamaah yang mengutarakan pandangan bahawa semua umat Islam sebenarnya telah menerima tauliah daripada Nabi SAW. Beliau telah membacakan hadis :

Imbang Penuhبَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً

" Sampaikan kepadaku walaupun sepotong ayat "
( Sohih Bukhari no. hadis 3202 )

Maknanya soal menyampaikan dakwah ini adalah tugas keseluruhan umat Islam berdasarkan apa yang Nabi SAW sabdakan di atas.

Memang ada benarnya bahawa dalam menyebarkan dakwah ini adalah tugas semua umat Islam namun dalam menyebarkan dakwah ini perlu ada seni. Bukan sahaja dalam nyanyian, tulisan dan sebagainya ada seninya bahkan dalam dakwah juga ada seninya. Itulah yang dikatakan USLUB AD-DAKWAH.

Ramai orang ghairah berdakwah tapi kita tak tahu apa yang cuba disebarkannya. Oleh itu TAULIAH adalah salah satu cara bagaimana hendak mengekang dan menghalang mereka - mereka yang cuba menyebarkan sesuatu perkara salah di sisi syarak.

Setiap negeri di Malaysia ni pula mungkin berbeza dari segi penguatkuasaan TAULIAH tersebut. Jika orang bertanya kepada saya, kenapa Dr. MAZA ditangkap hanya sebab tak de TAULIAH? mungkin jawab ringkas saya, anda bolehlah bertanya kepada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Jika di Sabah, setakat ini belum ada lagi penangkapan mengenai pendakwah yang berdakwah tanpa TAULIAH, keadaan masih terkawal mungkin juga penguatkuasaan TAULIAHnya berlainan di negeri - negeri lain.

Para Dai'e yang benar lagi sohih tak kiralah di Sabah atau di negeri lain, tak usah takut jika anda menyebarkan sesuatu perkara yang baik dan diakui oleh masyarakat setempat. Teruskan buat kerja - kerja dakwah, sesungguhnya dalam berdakwah perlu bijak dan kreatif kerana hidup dalam berdakwah penuh keseniannya demi mencapai keredhaan Allah SWT.

Waallahua'alam.

0 ulasan:

Catat Ulasan