Khamis, Disember 31, 2009

Anak Ke - 2

Bismillah...

Alhamdulillah pada 10 Muharram 1431H bersamaan 27 Disember 2009 hari ahad jam 1.18 petang telah lahir seorang cahaya mata perempuan untuk keluarga saya.

Situasi dan keadaan yang tidak dapat digambarkan. Masa yang sama saya berhadapan dengan exam akhir semester 5 bagi pengajian PBJJ UKM. Hari pertama exam iaitu hari sabtu 26 Disember 2009, malamnya isteri dah mula menunjukkan tanda - tanda sakit seakan-akan nak bersalin. Juga saya berdoa agar anak kat dalam perut dia keluar lepas abinya selesai exam.

Abg Long (Ameen) taajub dengan kehadiran adiknya... pertemuan mereka selepas 8 jam kelahiran

Nampaknya, seawal pagi ahad tu memang dah confirm isteri nak bersalin dan perlu dibawa ke hospital. Jam 9 pula waktu saya menjejaki kaki ke dewan peperiksaan.


Alhamdulillah, terpaksa mohon bantuan kepada Abg . Bashir dan Kak Zah untuk membawa ke Hospital. Dengan bantuan mereka, saya menuju ke lokasi exam manakala mereka bersama isteri saya ke hospital.

Dalam suasana itu, sehingga kelahiran anak, saya tidak dapat bersama dengan isteri. Apa kan daya, dan saya bersyukur kerana isteri memahami. Selesai exam sesi pagi saya ke hospital Likas tetapi isteri masih di dewan bersalin.


Jam 12.30 tengahari saya sekali lagi berpatah balik ke lokasi exam. Tengah mentelaah sedikit nota untuk exam sesi petang, jam 1.18 petang isteri menghubungi saya dan mengkhabarkan yang dia selamat bersalin. Hati menyebut alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.

Selesai exam saya terus bergegas ke hospital. Rupa-rupanya dia pun tak keluar lagi dari bilik bersalin. Apabila dah keluar, sempatlah juga saya azankan anak.

Nak digambarkan bertapa sukarnya menghadapi 2 keadaan yang sama-sama penting tanpa ada sokongan dan bantuan orang lain. Saya bersyukur dan awal-awal berdoa agar dipermudahkan segalanya sebelum ketibaan tarikh exam walaupun due isteri 07 Januari 2010 mungkin ada sebarang kemungkinan dan ujian yang besar untuk saya.

Berbanding dengan kelahiran Muhammad Al-Ameen, kami ditemani oleh ma & ayah mertua. Sekarang, segala-galanya kena berdikari.

Alhamdulillah, ada hikmahnya Allah awalkan kelahiran anak kedua saya. Rasa keseronokkan, kegembiraan dan segala rasa lagi yang dapat saya rasakan setelah berakhirnya exam selasa lepas. Rasa berakhirnya exam dan rasa leganya isteri selamat bersalin. Fuh.. tarik lega rasa hati. Syukur Alhamdulillah.

Sudah semestinya saya mensyukuri apa yang Allah SWT berikan dan tentukan untuk saya serta terima kasih juga untuk mu ya Allah kerana mengetemukan insan-insan yang baik hati dalam memudahkan urusan kami sekeluarga disaat keadaan yang amat sukar untuk dihadapi.

Di doakan agar mereka yang membantu kami Allah SWT anugerahkan dengan ganjaran yang sesuai untuk kalian.

0 ulasan:

Catat Ulasan