Isnin, November 30, 2009

Korban YAM Sabah

Bismillah...

Sudah beberapa hari saya tidak menulis disebabkan hambatan kerja sama ada rasmi atau sebaliknya yang datang bertubi - tubi seminggu lalu.

Hari ini hari terakhir bagi yawmu tashrik. Bagi mereka yang ingin menjalankan ibadah korban punyai masa lagi sehingga waktu ghurub iaitu tenggelamnya matahari pada petang ini.

Alhamdulillah, Yayasan Amal Malaysia Cawangan Sabah tahun ini telah menerima penyertaan orang ramai bagi ibadah korban yang membolehkan 4 ekor lembu dikorbankan.

Pada mulanya penyertaan telah ditutup 2 -3 hari sebelum raya aidiladha dan hanya seekor lembu sahaja yang bakal dikorbankan. Sehari sebelum raya pula, ramai yang datang bertanya adakah penyertaan masih dibuka.

Mulanya berat juga nak terima memandangkan anggota YAM Cawangan Sabah ramai balik beraya di kampung. Melainkan beberapa orang sahabat dan saya yang diamanahkan untuk mengatur ibadah korban anjuran YAM cawangan Sabah tahun ini.

Alhamdulillah, kami membuka penyertaan semula sehari sebelum raya dan tutup pada petang 10 Zulhijjah. Dalam masa 1 hari setengah, penyertaan dalam ibadah korban ini cukup memberansangkan dan 4 ekor lembu dapat dikorbankan. Maklumat hanya dihantar melalui sms kepada kawan - kawan. Itu pun masih ada yang bertanya sama ada penyertaan masih dibuka ketika saya selesai menyampaikan ceramah sempena Aidiladha di Masjid Nurul Iman, Sabindo Lok Kawi selepas maghrib 28 November 2009 / 11 Zulhijjah 1430 lalu.

Lembu - lembu tersebut telah dikorbankan di 3 buah kampung. 2 ekor lembu di kampung payas - payas , Kota Belud yang dihadiri sendiri oleh Pengerusi YAM cawangan Sabah Tn Hj. Kahiran Untuh, seekor di Kg. Jawa Kimanis, Papar dan seekor lagi di Kg. Lapasan, Jalan Salut Tuaran yang telah di uruskan oleh Ust. Hj. Nahar Matamin , Timbalan Pengerusi YAM Sabah.

Sememangnya YAM Cawangan Sabah adalah salah satu Ngo's yang menjalankan kerja - kerja amal dan kebajikan. Program ibadah korban merupakan program tahunan yang bertujuan membantu masyarakat Islam yang memerlukan bantuan hasil sumbangan masyarakat Islam yang berkemampuan bagi sama - sama mengambil peluang kelebihan dan fadhilat di bulan Zulhijjah. Semoga gerak kerja amal yang dijalankan menjadi bekalan yang berharga apabila kita bertemu dengan Allah SWT kelak. Amin.....

1 ulasan:

Daud Mili berkata...

selamat hari raya..~

Catat Ulasan