Selasa, November 10, 2009

Apa Alasan Anda Tinggalkan Solat?

Bismillah...

Apa alasan anda untuk tinggalkan solat? jawapannya sudah pasti tidak ada alasan untuk tinggalkan solat dan jawapan ini semangnya sudah diketahui umum melainkan mereka yang memang tidak mengetahui dengan sebab mereka tidak diberitahu atau tidak berusaha untuk tahu.

Tapi, amat malang bagi mereka yang tahu tapi buat-buat tak tahu dan mengambil remeh tentang solat. Apa keadaan sekalipun pun samada keadaan aman atau sebaliknya, ketika sihat, lapang, susah, senang, sakit dan sebagainya solat tetap didirikan. Ini bukan bermakna umat Islam itu diberatkan dengan perkara solat tetapi itu adalah satu kewajipan yang tidak dapat tidak, suka atau tak suka solat WAJIB dilaksanakan.

Indahnya Islam itu, Islam tidak membiarkan umatnya terkapai-kapai tanpa ada panduan dalam melaksanakan solat. Semuanya sudah ada panduan. Cuma kita mahu ataupun tidak sahaja.

Oleh itu, Solat itu adalah perintah Allah SWT dan hak Allah SWT, jangan sesiapa pun yang cuba melanggar perintah dan mencabuli hak Allah SWT jika ingin digelar sebagai HAMBA YANG BERTAKWA.

Renungilah sabdaan Nabi SAW ini :

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جُعِلَتْ لِي الْأَرْضُ طَهُورًا وَمَسْجِدًا

" Rasulullah SAW telah bersabda : Dijadikan kepadaku bumi ini adalah bersih (suci) dan sebagai tempat sujud (solat)."

( Sohih Muslim : Juz 3 : m/s 109 dan Sunan Abi Daud : Juz 2 : m/s 81 )

Renungilah, fikirkanlah dan bermuhasabahlah dengan sabdaan Nabi SAW tersebut disamping itu tatapilah gambar - gambar di bawah ini agar hati - hati kita kembali mengingati Allah SWT :















1 ulasan:

sungaiboy berkata...

bismillahirrahmanirrahim..
Peringatan yang amat bermakna..tiada alasan untuk kita meniggalkan solat..

Catat Komen