Khamis, November 12, 2009

Nak Cari Kawan ?

Bismillah...

Merujuk firman Allah SWT 2 tempat di dalam al-Quran :

1. Ayat 28 Surah al-Kahfi :

وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ

" dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah kami lalaikan dari mengingati kami, serta menuruti hawa nafsunya "

Ayat ini memberikan panduan kepada kita mengenai bagaimana hendak mencari kawan iaitu Jangan sama sekali kita mengikuti mereka - merka yang telah dilalaikan hatinya daripada mengingati Allah SWT.

Yang dimaksudkan orang yang lalai itu sepertimana kata Al-Imam AL-Hafiz "Imanuddin Abi al-Fida' Ismail Bin Umar Ibn Kathir :


شغل عن الدين وعبادة ربه بالدنيا

" Orang yang lalai itu adalah lalai daripada beragama dan beribadat kepada tuhannya disebabkan dengan dunia "

( Tafsir Al-Quran Ibn Kathir : Jld 5, ms 154 ).

Maknanya, hal -hal dunia yang padanya mereka menjadi lalai sehingga tanggungjawab sebagai HAMBA ALLAH SWT tergadai maka golongan inilah yang perlu jauhi.

Sebagai contoh, jam 5.00 petang pergi beriadah bersama - sama dengan kawan - kawan mungkin bermain bola, golf dan sebagainya. Waktu maghrib semakin hampir namun kita masih lagi leka dan terus bermain. Kita nak berhenti tapi kawan kata tunggulah dulu. Jika kita ikut mereka maknanya kita telah mengikuti mereka yang lalai.

Contohnya lagi, mungkin ada juga yang sembang bab bisnes di kedai kopi dan shopping di Kompleks membeli bela pada masa yang sama waktu solat telah masuk tetapi tidak dihiraukan maknanya mereka ini juga dilalaikan dengan hal-hal dunia. Sama juga tengok TV di rumah sehingga TV sendiri mengumandangkan azan tapi tetap juga tidak mendirikan solat.

Jadi golongan mana yang perlu kita hampiri dan dekati yang boleh dijadikan kawan atau sahabat? perhatikan ayat seterusnya ....

2. Ayat 15 surah Loqman :

وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أنابَ إليَّ

" ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku "

Ayat ini menjelaskan bahawa ikutilah golongan yang kembali kepada Allah. Siapakah yang dikatakan golongan kembali kepada Allah itu ?

Pandangan Abu Ja'far bin Jarir :

واسلك طريق من تاب من شركه ورجع إلى الإسلام واتبع محمدا صلى الله عليه وسلم

" Turutilah jalan mereka yang bertaubat daripada mensyirikannya (Allah) dan kembali kepada Islam dan turutilah Muhammad SAW "

( Tafsir At-Tobari : Jld 20, ms 139 )

Maknanya, turutilah jalan mereka yang sentiasa bertaubat dalam erti kata yang lain sentiasa memohon keampunan Allah SWT supaya diri tidak terjebak dalam mensyirikkan Allah SWT. Dengan cara kembali kepada Islam dan menuruti apa yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW.

Contoh, jika tadi pergi riadah bersama dengan kawan - kawan, bersembang di kedai kopi bab bisnes dan bershoping di kompleks membeli bela ketika masuk waktu solat maka seolah - olah mereka ini membesarkan sesuatu selain membesarkan Allah SWT (Syirik) tetapi sekiranya mereka bergegas menyahut seruan Allah SWT maka ikutilah mereka Kerana itulah jalan yang sepatutnya kita ikuti dan mereka itulah golongan yang boleh kita jadikan sebagai kawan ataupun sahabat.

Kesimpulannya, kita buat hal - hal dunia tidak salah selagimana tidak melanggari batas - batas syarak dan tidak melalaikan kita daripada mengingati Allah SWT. Ahli Tasawwuf ada mengatakan :

" Letakkan hal-hal dunia itu di tangan bukannya di hati "

maknanya, berkawanlah bersama mereka yang meletakkan dunia itu di tangan sahaja yang hanya menjadikan dunia jambatan untuk menikmati kebahagian di akhirat kelak dan hindarilah mereka yang mengambil dunia itu yang meletakkannya di hati kerana sudah pastinya mereka ini golongan yang lalai mengingati Allah SWT bahkan sentiasa mengikuti nafsu untuk memiliki dunia serta seisinya.

Wallaallahua'alam.


* Petikan Kuliah maghrib Akhlak dan Tasawuf malam pertama saya di surau taman limauan, Kinarut setiap hari rabu malam khamis. Kitab yang saya gunakan malam tersebut adalah kitab Indahnya Hidup Bersyariat karangan Dato' Islmail Kamus. Menyentuh dengan maudu' Akhlak dan Tasawuf saya akan gunakan pelbagai kitab dengan merujuk kitab - kitab utama seperti ihya' 'Ulumuddin, Riadyussolihin dan lain - lain mengikut kesesuaian mad'u.

0 ulasan:

Catat Ulasan