Isnin, November 09, 2009

Di temuramah

Bismillah....
Dari Kiri : Salah seorang AJK Masjid, En. Roslee, Hj. Jefri

26 Oktober 2009 lalu satu temujanji saya bersama Tn. Hj. Jafree, Pengerusi Masjid Al-Hilal Tg. Dumpil, Putatan dan merupakan salah seorang siswa UMS dlam pengajian Islam.

Tujuan mereka adalah untuk menemuramah saya dan Isteri. Ini adalah salah satu tugasan mereka dalam menyiapkan assigment yang telah dipertanggungjawabkan oleh pensyarah mereka dalam subjek pengajian Al-Quran ( Pensyarah mereka subjek ini adalah abu nuha ).

Mereka berlima cuma datang 2 orang. Kami bertemu di masjid al-hilal. Yang datang En. Roslee Sumin dan Hj. Jafree. Saya juga dimaklumkan ada dikalangan ahli mereka yang non muslim.

Temuramah dimulakan dan beberapa soalan dilontarkan bermula dengan pengenalan diri. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar dengan saya cuba memberikan pandangan serta kerjasama sepertimana mereka harapkan. Dalam masa yang sama disini jugalah saya cuba menerapkan betapa pentingnya kita hampir dengan al-Quran sesuai dengan tajuk yang diberikan iaitu "menemuramah beberapa orang hafiz al-Quran, tentang kaedah menghafaz al-Quran dan menjaganya, pengalaman pahit manis mereka dan seumpamanya".

Gambar kenangan

Kesempatan yang ada, saya cuba yakinkan mereka bahawa golongan penghafaz Al-Quran punyai kelebihan dan tanggungjawab tersendiri dalam memertabatkan al-Quran itu sendiri. Persepsi kononnya golongan penghafal al-Quran hanya boleh jadi imam semata-mata. Bahkan sebaliknya telah terbukti golongan ini ada yang serba boleh. Mungkin masa untuk kita menghafal quran sudah terlewat tetapi biarlah kita berikan peluang ini kepada anak - anak. Saya bawakan contoh, bahawa kerajaan negeri Kelantan mensasarkan 10 tahun akan datang akan ada setiap keluarga yang menghafal al-Quran. Sekarang di negeri Kelantan pusat - pusat menghafaz al-Quran tumbuh bagaikan cendawan. He.. he.. semangat juga dorang mendengarnya.

Mereka tanya apa harapan saya terhadap generasi akan datang? jawapan saya, untuk diri saya sendiri saya mengharapkan agar zuriat saya akan menjadi penghafaz al-Quran kerana itulah sumber segala ilmu dan begitulah juga ulama-ulama muktabar terdahulu seawal umur 6 tahun ke bawah mereka telah menjadi HAFIZ. Selain itu, saya meletakkan azam supaya saya sendiri dapat mengasaskan sebuah pusat tahfiz di negeri Sabah ini. Untuk generasi akan datang, saya akan terus menerangkan dan meyakinkan kepada masyarakat agar anak - anak mereka juga dapat menghafal al-Quran. Bukan untuk dilagukan apatah untuk dibanggakan bahkan adalah untuk meyebarluaskan lagi ajaran yang ada di dalam al-Quran itu sendiri.

Terima kasih kepada abu nuha kerana memberi peluang kepada albelurani menjelaskan perkara yang sememangnya matlamat saya dan juga terima kasih kepada Hj. Jefri dan En. Roslee & geng kerana temuramah tersebut. Moga ada manfaat untuk diri saya dan juga kalian.

" MELAHIRKAN GENERASI AL-QURAN YANG UNIK"

Waallahu'alam.

0 ulasan:

Catat Ulasan