Rabu, Mei 05, 2010

Maahad Tahfiz Sabah

Bismillah...

Nazri... YDP Persatuan Pelajar (PERMATA)... bukan Permata Hijrah ye..

04 Mei 2010 ( selasa ), saya telah dijemput berceramah di Maahad Tahfiz Sabah yang terletak di kawasan kepayan. Bangunan Maahad Tahfiz Sabah berjiran dengan menara kawalan penerbangan dan berhampiran dengan landasan Airport Antarabangsa Kota Kinabalu.

Sudah sekian lama saya menaruh harapan semoga saya sampai dilokasi ini ingin melihat suasana seperti yang pernah saya alami walaupun berlainan tempat.


Minggu ini adalah minggu orentasi bagi pelajar - pelajar yang baru masuk dan bagi pelajar lama pula akan mendaftar pada hari jumaat untuk masuk semester baru.

Saya dimaklumkan bahawa keseluruhan pelajar di Maahad hanya sekitar 20 orang lebih. Paling sanior adalah semester 5. Pelajar baru yang baru masuk pula hanya 7 orang di mana 4 perempuan dan 3 lelaki.

" PENGURUSAN MASA ", itulah tajuk yang telah diamanahkan kepada saya untuk disampaikan kepada pelajar - pelajar baru dan lama di sana.

Ustazah Dg. Masnih salah seorang pensyarah di sana yang telah menjemput saya dan telah berpesan tajuk tersebut disesuaikan dengan pengalaman yang ada semasa menuntut di bidang tahfiz.

Muqaddimahnya diterangkan berkaitan dengan hidayah dan ilmu Allah SWT yang akan jatuh kepada beberapa jenis hati - hati manusia. Kemudian huraian beberapa surah yang berkaitan dengan masa seperti surah as-syams, al-lail dan ad-dhuha. Diselitkan dengan beberapa teknik pengurusan masa bagi seorang hafiz dan hafizah yang mesti mengurus masa untuk menghafal dan i'adah al-Quran dan sedikit pengalaman berkaitan dengannya.


Akhir sekali, saya ada berpesan beberapa perkara yang perlu diambil berat setelah menamatkan pelajaran di peringkat ini. Pesanan bagi pelajar banin ialah agar dapat menjaga keterampilan diri seperti cara berpakaian, berakhlak dan amat penting jagalah al-Quran dan isinya sebaik-baiknya.

sebagai contoh, bagi seorang yang menghafal al-Quran tidak wajar mempunyai sifat perokok. Mulut membaca kalamulllah tetapi seorang perokok . Ingat, perokok mempunyai saham dalam membunuh rakyat Islam di Palestin.


Pesanan bagi pelajar banat, jika di maahad semuanya berpakaian lengkap menutupi aurat. Tudung labuh dan berjubah. Jangan setelah meninggalkan maahad maka tudung labuh sudah menjadi singkat sehingga menampakkan hiasan yang sewajibnya ditutup. Inilah yang saya perhatikan memang ada terjadi. Maklumlah sudah masuk alam pekerjaan. Tetapi itu bukan alasan.

Buat apa menghafal al-Quran tetapi kita tiada beza dengan orang yang tidak menghafal al-Quran. Begitulah sedikit peringatan agar ianya bermanfaat kepada pelajar lama dan baru di maahad tersebut dan juga manfaat itu supaya saya juga memperolehinya.

Seronok dan sejuk hati melihat pelajar - pelajar tahfiz di sana. Teringat zaman nostalgia masa dahulu ketika menuntut ilmu seperti mereka.

Saya berharap agar ramai lagi anak - anak Sabah yang berkecimpung dalam bidang tahfiz ini memandangkan jumlah pelajar - pelajar yang ada tersangat sedikit berbanding dengan negeri - negeri lain terutamanya di semenanjung yang mana maahad tahfiz setiap negeri sudah mencecah ratusan orang.

Maknanya, lepasan tahfiz khususnya daripada maahad ini kena membantu mempromosikan pusat tahfiz ini bukan hanya menggunakan wasilah iklan bahkan dengan menunjukkan ketrampilan diri dihiasi dengan akhlak yang baik yang senantiasa turun bersama masyarakat terutamanya dalam gerak kerja dakwah.

Syukran Jazilan kepada pihak Maahad Tahfiz Sabah kerana jemputan ini moga ada manfaatnya.... insyaAllah.

Waallahua'alam.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..
macam mana nak kontek mahaad tahfiz nie?

aniq berkata...

salam....xda update yg terbaru ke???

Tanpa Nama berkata...

As salam...ada contact no ke mahaad tahfiz ni?

Catat Ulasan