Selasa, Disember 14, 2010

Tahi Bintang

Bismillah...

Tahi bintang atau dikenali sebagai meteor bersepah di kaki langit bermula 11hb sehingga 17 hb Disember 2010 jika melihat dari segi data. Namun kemuncak banyaknya kelihatan meteor ini ialah pada 14hb Disember 2010.

Fenomena ini boleh dilihat bermula jam 12 tengah malam sehingga jam 5 pagi. Ketika itu meteor (tahi bintang) jelas kelihatan dengan mata kasar namun ianya bergantung dengan keadaan cuaca.

Keindahan fenomena ini terserlah dengan adanya buruj - buruj dan bintang - bintang yang memenuhi langit.

Saya tertarik imej yang dirakamkan oleh Saudara Shahrin Ahmad (Shah) bos Falak Online yang di tagkan kepada saya melalui Facebook iaitu imej beberapa buruj di mana berlakunya meteor ini kelihatan. Perhatikan imej di bawa :



Saya sertakan komen rakan falak iaitu Dr. Mustapha Nasir Puskal Sabah :

SHAH: wa lawa ooo, disebabkan Betelgeuse berada kat sebelah atas, maka saya jangka gambar ni diambil sekitar jam 3 atau 4 pagi kat horizon barat.

AL-BeLURANI: Gambar tu adalah konstilasi Orion (Buruj Orion / Buruj Biduk), Sementara bintang ...cerah sebelah kanan yang berwarna agak kekuningan tu dipanggil sebagai Bintang Betelgeuse (terletak 640 tahun cahaya dari bumi) sementara tiga sebaris dari atas menuju ke arah daun ialah Al Nilam, Al Nitak dan paling bawah dekat daun ialah Mintaka.

Ada juga tiga bintang sebaris kat sebelah kanan...ni area M42 iaitu sebuah nebula yang cukup indah. Dari jauh hanya kelihatan tiga sebaris ja (M42 terletak di objek no dua dalam tiga bintang sebaris kat kanan ni)

AKTIVITI MENARIK: Cuba ustaz ambik gambar ni menggunakan ISO 3200, f5.6 dan 30 sec...uiii cantik ooo.

NOTA: Masa hari ni, Buruj orion boleh dicerap selepas time Isyak masuk (kat Sabah)

WAN: kurang jumlah cahya la jadinya, untuk bulan mengambang sesuai pakai apature kecik, begitu juga ngan matahari

NOTA: f1 lebih besar berbanding ngan f32 sementara kebanyakan kamera DSLR leh takat f5.6 - f32 ja.


Antara imej meteor yang dirakam di teluk kemang... sumber falak online

InsyaAllah ada kesempatan bolehlah perhatikan langit anda malam ini. Sesiapa yang ada DSLR kamera boleh lah juga rakamkan gambar dan sebaiknya kena ada tripod.

Jom...jom...jom.. falak.



0 ulasan:

Catat Ulasan