Sabtu, September 18, 2010

Ingat Mati

Bismillah...

Balik raya di kampung daerah Beluran baru - baru ini maka berhimpunlah adik beradik saya yang jarang - jarang bersua muka melainkan hari - hari sebegini.

Abang sulung telah mempunyai 2 orang cahaya mata, adik seorang cahaya mata dan adik yang bekerja di Masjid Negara seorang cahaya mata yang tidak dapat balik beraya bersama dan saya baru 2 cahaya mata. Jumlah keseluruhan cucu kepada ayahanda dan bonda setakat ini seramai 5 orang.

Dalam keriuhan rumah dengan hanya 4 orang cucu, saya tertarik dengan abe long (Ameen - anak sulung saya ) bersama abang sepupunya mengadap TV menonton rancangan adik2 ku ketika adik Qayyum mempersembahkan sebuah lagu mengenai INGAT MATI, mereka berdua menyanyi bersama sekuat - kuat hati.

Selepas itu, sering saya mendengar Abe Long menyanyi lagu itu, kekadang sambil dia bermain dengan patung ultramannya senyap - senyap dia mendendangkannya. Antara lirik yang abe long ingat dengan loghat umurnya 2 tahun 10 bulan :

" INGAT MATI INGAT SAKIT INGATLAH SAAT KAU SULIT, INGAT INGAT HIDUP CUMA SATU KALI, BERAPA DOSA KAU BUAT , BERAPA KALI MAKSIAT, INGAT INGAT SOBAT (SAHABAT) INGATLAH AKHIRAT, CEPAT UCAP ASTAGFIRULLAHAL'AZIM. "

Sebelum perjalanan balik ke Kota Kinabalu sempat saya rakamkan lagu ini ketika mendengarnya di http://www.cahayafm.net/. Sehingga kini baru saya tahu lagu ini adalah lagu dari kumpulan WALI BAND berjudul TAUBAT MAKSIAT daripada Indonesia apabila saya mencarinya di YOUTUBE . Liriknya baik sebagai peringatan kita tentang MATI.



0 ulasan:

Catat Ulasan