Khamis, Julai 07, 2011

Cerapan Hilal Sya'aban 1432H

Bismillah...


Seperti lazimnya kami di Unit Falak Syarie, Pejabat Mufti Negeri Sabah turun membuat cerapan bagi hilal Sya'aban pada 02 Julai 2011/ 30 Rejab 1432 lalu.

Kali ini kami mengundang bersama pelajar - pelajar Sekolah Menengah Agama Toh Puan Hajah Rahmah, Kota Kinabalu. Taklimat ringkas mengenai Balai Cerap dan aktiviti cerapan hilal kali ini telah saya sampaikan.


Alhamdulillah, hilal kali ini kelihatan dan para pelajar cukup teruja dan seronok melihat hilal yang merupakan kali pertama turut serta dalam aktiviti sebegini. Turut serta dalam rombongan pelajar-pelajar ini ialah Ust. Saudin sebagai guru pengiring mereka dan beliau juga turut teruja dapat melihat sendiri hilal (anak bulan) walaupun sudah beberapa mengikuti aktiviti cerapan ini.


Untuk makluman, cerapan hilal akan datang iaitu hilal ramadhan, syawal serta zulhijjah kami tidak akan menjemput mana - mana pihak untuk turut serta dalam aktiviti tersebut kerana ketika itu adalah majlis rasmi kerajaan termasuklah seluruh negeri di Malaysia bagi penentuan awal ramadhan, hari raya aidilfitri dan aidiladha yang telah ada jemputan-jemputan khas ke majlis tersebut namun kebiasaannya ruang untuk orang awam juga disediakan.

Sekian, BarakaAllahu fikum.

0 ulasan:

Catat Ulasan