Jumaat, Mac 20, 2009

JOM TERUSKAN BOIKOT

Jom Boikot

Bismillah....

Kelmarin, pergi mencari barang sebagai buah tangan untuk guru – guru Falak saya sempena pemergian Ust. Hisham ( Pegawai baru di Unit Falak Syarie , Pejabat Mufti Negeri Sabah ) bagi menghadiri kursus persijilan Falak di Balai Cerap KUSZA, Terengganu. Sudah menjadi syarat, bahawa staf di Unit Falak Syarie Pejabat Mufti Negeri Sabah kena mengikuti kursus persijilan tersebut dan Alhamdulillah saya telahpun mengikutinya pada tahun 2006.

Nak jadikan cerita, tengah mencari – cari barang di Segama, Kota Kinabalu saya ternampak sebuah beg galas berjenama BOSS HUGY BOSS cantik pula tu. Apa lagi terus beli la…sebenarnya, saya dah lama nak beli beg galas ni untuk dibawa ke pejabat setiap hari memandangkan beg galas yang ada pun dah uzur. Setibanya di pejabat, rasa hati ni macam ada je yang tak kena. Belek – belek beg ni dan baru perasan tentang jenamanya. BOSS HUGY BOSS, macam jenama yang diboikot je ni, lalu saya menyemak di laman blog isteri saya ( www.keranakitahambaNYA.blogspot.com ) sebab sebelum ini dia dah terbitkan mengenai produk – produk Israel yang wajib diboikot.

Memang benarlah jenama tersebut termasuk dalam senarai untuk diboikot dan saya tanpa fikir panjang terus kembali ke kedai tu dengan menaiki motor untuk menukarkan beg tersebut dengan jenama lain. Nak tukar pula mestilah harga yang sama dan tidak boleh harga yang rendah daripada harga asal. Tengok – tengok beg yang ada, aammm… ada pun jenama lain tapi harga lebih mahal daripada beg yang asal. Apa boleh buat, demi kewajipan untuk memboikot produk – produk Israel saya terus membayar dengan harga yang mahal asalkan saya melaksanakan kewajipan tersebut.

Senarai barangan yang wajib diboikot


Alhamdulillah terselamatlah juga daripada terus menggunakan produk – produk Israel dan sebenarnya itulah sumbangan kita. Kita tak mampu nak pergi berjuang bersama rakyat palestin tapi kita ada cara lain untuk terus memberi sokongan dengan terus memboikot barangan Israel . oleh itu, memboikot barangan Israel adalah kewajipan kita dan berterusan bukan bermusim.

Cuba perhatikan maksud ayat 120 surah al-Baqarah :

“ Dan orang – orang Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka. Katakanlah, “ sesungguhnya petunjuk Allah itulah (yang sebenarnya). “ dan jika engkau mengikuti keinginan mereka setelah ilmu (kebenaran) sampai kepadamu, tidak akan ada bagimu pelindung dan penolong daripada Allah”.

Ayat ini cukup popular dan sering kita dengar semenjak isu Palestin diperkatakan oleh semua orang. Telah jelas bahawa puak Yahudi dan Nasrani adalah musuh yang jelas kepada orang Islam dan mereka tidak akan berhenti memerangi Islam. Kita pula umat Islam dah tahu tapi masih diperkudakan oleh puak – puak tu, produk – produk barangan untuk diboikot pun dah diedarkan tapi masih lagi tak bagi komitmen dan tak jadikan itu satu kewajipan ke atas diri kita. Alasan, tak ada pilihan sekiranya tidak memakan atau menggunakan produk – produk Israel tu. KFC, oh sedap tapi dah cuba RFC ke? Produk keluaran HPA, lagi sedap dan makan pun tak perlu risau sebab produk 100% milik orang Islam. Itu contoh bagi mereka yang tak mau ambil berat tentang boikot ni.Keadaan seperti ini akan menyebabkan kita tidak akan memiliki perlindungan Allah SWT di dunia ini, lagi – lagi diakhirat kelak.

Teruskan perjuangan


Jadi SIAPA MILIK KITA ? Allah yang memiliki kita, jadi kenapa kita tak ikut apa yang disuruhNYA dan tinggal yang ditegahNYA?... oleh itu, jom teruskan boikot bagi menyelamatkan rakyat Palestin, menyelamatkan si anak untuk tidak menjadi yatim piatu, si isteri untuk tidak menjadi balu seterusnya melemahkan dan menghancurkan negara haram Israel dan Yahudi.. Allahuakbar…. Allahuakbar…. Allahuakbar.


0 ulasan:

Catat Ulasan